SENARAI BUKU

12009693_1691080531106069_5497096635193023166_n

Cerpen:
Koleksi Cerpundek RM25
10 Orang Gila, RM20

General issue:
Belek 1, RM7
Belek 2, RM7
Belek 3, RM7
Spray can 1, RM7
Spray can 2, RM7

Puisi:
Lidah Bercabang, RM10
Generasi Bingung,RM10
Balada orang tercinta,RM10(pirate)
Sajak sepatu tua,RM10(pirate)
Kegelapan Telah Tiba,RM5

Artikel:
LRT Lagenda Urban, RM5
Dari Jalan Telawi,RM25
The Black Book,RM55

Copy Left:
Iblis Menggugat Tuhan, RM20

The Black Book (review)

Aku rasa aku saja, seorang mahasiswa mempunyai buku ‘keramat’ ni. Sebab buku ni ber’toksik’. Mereka yang ‘open minded tahap dewa’ dan bakal pengamal saja berani memegangnya (faham sendiri maksud aku). Harap mahasiswa lain ada memilikinya dalam diam (mungkin berapa kerat ja).

The Black Book, lebih senang bermaksud Anarkisma Bagi Pemula. Buku ini pengenalan tentang anarkisma dari penulis anarki sendiri, Raja Otek(kau tanya dia siapa Raja Otek tu). Secara peribadi dia menulis selok belok anarkisma dan isu-isu semasa dari kaca mata anarkis.

Secara umumnya, anarkisma mengajar penentangan secara terus, tanpa diplomasi, terhadap para atasan yang biasanya suka memerintah sesuka hati dan menindas para pekerja khususnya. Memang ideologi ini adalah ideologi melawan yang radikal, sanggup turun padang, tapi mereka cuma ‘memaki’ bangunan-bangunan dan figura yang menyokong kapitalisma dan merompak duit rakyat, semata-mata sayangkan para marhaen.

Pokoknya, anarkis membenci gila akan para kapitalis termasuk para penguasa yang korup sehingga tahap wajib menggulingkan kerajaan yang korup, demi rakyat. Jika rakyat disengsarakan, anarkis datang menikam.

Buku ni makan masa hadam. Boleh saja aku hadam habis dalam tempoh yang singkat. Memandangkan aku jenis kuat menganalisis, buku ni ada rujukan terpenting untuk memahami anarkisma dari kaca mata anarkis. Dan aku masih dalam tahap penganalisaan terhadap pemikiran ini.

Selain buku ni, aku ada simpan zine beliau yang lebih kepada isu semasa di Malaysia, iaitu:

1. SCPB 1: The Motherfucking One
2. SCPB 2: Two Shits

Kalau kau mahu pergi Page Cukong Press. Order ja dari mereka. Mereka mesti ada punya.

Aku tak sarankan kepada kau untuk memilikinya terutamanya kau yang konservatif yang ekstrem (tak kisahlah kau penganut agama apa sekalipun). Tapi kalau kau cukup berani untuk memilikinya, kau punya hal lah! Jangan salahkan aku kalau kau tiba-tiba kena ‘rasuk’ oleh ajaran Raja Otek pula. Kah!

“Pergi mampus dengan kamu borjuah. Aku datang untuk menyembelih leher-leher kamu. Aku pergi dan tinggalkan molotov untuk kau tidur di atasnya.”

-Raja Otek-

:: Sebab buku ni laku di pasaran underground, aku promote kawan punya buku. Nah, ini bukunya dengan tema hitam, tema perlawanan anarki. ::12042948_1691335787747210_5050354261377162403_n

The Black Book (Review)

THE BLACK BOOK
Raja Otek
Cukong Press
327 mukasurat

sebenarnya aku baru je habis bahagian pertama buku ni, tapi aku nak tulis jugak pasal buku ni. buku ni terbahagi pada 5 bahagian macam ni.

BAHAGIAN 1: Pemikiran, Pengetahuan dan Pendidikan; Media dan Buku.
– Bawah tajuk ni ada 30 topik

BAHAGIAN 2: Politik dan Ekonomi.
– Ada 33 topik

BAHAGIAN 3: Agama dan Bangsa Candu Rakyat Bawahan.
– 27 topik diperkatakan.

BAHAGIAN 4: Manusia dan Kemasyarakatan
– ada 27 topik

BAHAGIAN 5: Pemikir dan Falsafah
– 10 topik

BAHAGIAN 6: Anarkisma
– 12 topik.

hmmm… memang jenuh le nak jamah dan hadam. banyak isu yang diperkatakan dari sekolah, sistem, monarki, fast food, parti politik, agamawan, parti politik berlandaskan agama, anti fasis, toleransi nasional, direct acrion bla..bla… sepanjang yang aku baca, banyak isu yang biasa kita fikirkan, isu yang buat kita nilaikan semula, isu yang tak terfikir oleh kita. kadang-kadang aku rasa buku ni macam wake-up call untuk aku.

paling aku suka, buku ni sangat santai macam kau tengah berbual dengan seseorang, bahasa pasar dan kesat! penulis buku ni tak le pulak macam memaksa tapi menyuruh kau berfikir/melihat dari sudut yang berbeza untuk senario tempatan.

aku rasa berbaloi dengan jumlah yang dibelanjakan. serius, aku recomment buku ni! ok, aku nak sambung bahagian 2 pulak…

Review dari Alang Rix12049465_1690992137781575_932159294851948652_n

CUKONG PRESS

Cukong  Press bermula pada awal tahun 2015. Kami adalah kolektif pekerja yang menerbit dan mengedar buku yang bergenre radikal dan taboo. Jumlah kami kecil. Hanya 4 orang. Dan kami bekerja lebih masa untuk mendapatkan wang sekadar yang kami mampu. Produk kami berkonsepkan D.I.Y(Do it Yourself/self binding/handmade) kerana kami percaya kepada apa yang kami lakukan.

Kami penyokong anarkisme. Ini dapat dilihat dalam sebahagian buku yang kami hasilkan dan dalam cara kami menjalankan perniagaan. Oleh itu, keputusan di Cukong Press akan dibuat secara kolektif. Bermula dari apa yang kami hasilkan, apa yang kami edar dan bagaimana kami menstruktur pekerja. Semua kerja daripada menyapu sampah hingga menjawab telefon akan dikongsi. Apabila pemanggil menelefon dan bertanya, “siapa yang bertanggungjawab?” jawapannya kami ialah: “semua orang!”

Matlamat utama kami bukan keuntungan (walaupun kami perlu membayar sewa). Matlamat kami adalah untuk membekalkan tulisan dan imej radikal kepada seberapa ramai orang yang mungkin. Kami sedaya upaya akan meningkatkan pengeluaran dan meluaskan pengedaran untuk membantu anda membuat perubahan positif pada dunia. Buku-buku dan media yang kami terbikan diedar oleh peniaga kecil, bukanlah syarikat besar. Oleh yang demikian, seperti yang anda mungkin tahu, barangan kami tidak boleh didapati daripada penerbit/syarikat/kedai korporat dan kedai rangkaian mereka.

Apa yang yang dimaksudkan dengan “Anarkisme?”

“Seperti semua idea-idea yang benar-benar baik,” tulis Clifford Harper,”Anarki ini agak mudah apabila anda melihat manusia makhluk yang  berada pada tahap terbaik apabila mereka hidup bebas daripada kuasa, memutuskan perkara di antara mereka dan bukannya mengarahkan sesuatu.” Anarkisme bermakna memansuhkan negeri dan semua hubungan sosial yang memaksa. Ini bermakna individu dan masyarakat berhak menubuh dan mengawal organisasi kolektif mereka sendiri untuk memenuhi keperluan sosial dan ekonomi mereka. Pertubuhan-pertubuhan ini akan berbahagi  dan demokratik menyelaras (daripada bertanding) di antara mereka tanpa pengawasan kerajaan. Ada yang mengatakan bahawa ini adalah mustahil. Tanpa pihak kerajaan, kita akan jatuh ke dalam keganasan  dan rasuah. Tetapi, tidakkah cukup banyak apa yang kita ada sekarang? Kerajaan adalah satu kuasa berpusat yang mengenakan peraturan dari atas. Mereja juga menyekat inisiatif individu untuk kepentingan minoriti kecil. Kapitalisme adalah sistem ekonomi berdasarkan eksploitasi, pemilikan swasta (kecurian) atas sumber masyarakat, dan logik persaingan kejam.

Manusia itu “semula jadi,” Cukong Press tetap untuk semua lapisan masyarakat, berjuang  dan benar-benar mencapai sesuatu yang lebih baik.

Tiada kerajaan, “revolusi” atau sebaliknya, yang pernah membebaskan rakyatnya daripada jantina, kaum, atau penindasan kelas. Tiada kerajaan yang pernah dibangunkan sebagai model untuk masyarakat yang mesra alam. Dengan rekod seperti itu, ianya pelik kepada sesiapa yang masih sanggup menjadi  binatang tunggangan mereka. Oleh itu idea-idea sosialis telah membangun dan berhadapan sistem kapitalis yang baru muncul, revolusioner mendakwa bahawa “pembebasan kelas pekerja adalah tugas pekerja sendiri.” Anarkis masih membuat tuntutan itu. Kami tidak menyokong “tiada kawalan,” tetapi mendesak bertanya “kawalan oleh siapa?” Kami bekerja untuk memusnahkan kuasa sewenang-wenangnya (politik, ekonomi dan sosial), untuk mengambil kuasa untuk membuat keputusan dari “pegawai,” sambil membangunkan kami berkeupayaan untuk mengisi kekosongan itu dan mengadakan peruntukan bagi diri kita sendiri. “Kerajaan Rakyat” sentiasa menjadi kesulitan perjuangan untuk kebebasan manusia. Inilah sebabnya mengapa kita mengenal pasti dengan jalur pembebasan dalam sejarah sosialisme.

Anarkisme tidak memberitahu orang apa yang perlu dilakukan. Ia memberitahu mereka bahawa mereka mempunyai keupayaan untuk membuat keputusan mengenai isu-isu yang memberi kesan kepada mereka. Anarkisme, dan pergerakan anarkis, kira-kira kebebasan, kuasa, dan agensi. Tanya diri anda, apa sistem pengangkutan ideal anda, sistem pertanian, kejiranan, sekolah, atau tempat kerja kelihatan? Sekarang tanya diri anda berapa banyak pengaruh anda dan orang di sekeliling anda terhadap isu-isu ini? Bolehkah kita mampu untuk meninggalkan keputusan ini kepada orang yang sama yang telah menghancurkan kehidupan kita sekarang?

Biologis evolusi Stephen Jay Gould pernah menulis, “Saya entah bagaimana kurang berminat dalam berat badan dan kekusutan otak Einstein berbanding kepastian terdekat orang berbakat sama telah hidup dan mati dalam bidang kapas dan kilang jahit.” penindasan hieraki, kapitalisme dan negeri mewujudkan manusia robot semata-mata, apa yang kita perlu lakukan, yang memburukkan lagi kita secara mental, fizikal, dan emosi. Lebih memalukan lagi, kita kemudian diajar untuk menyalahkan diri kita untuk keadaan ini, bukan mencari akar institusi masalah kita.

Anarkisme cuba untuk memberi tumpuan kepada semua hubungan kuasa yang tidak sama rata secara serentak. Kapitalisme dan kerajaan tidak mencipta perkauman, patriarki, atau penindasan jantina, tetapi mereka menggunakan pelbagai taktik memecah-belahkan untuk meningkatkan pergantungan kita kepada mereka. Memahami bagaimana penindasan adalah saling berkait adalah satu langkah penting dalam mengatasi mereka, dan juga sebagai satu cara untuk mengamalkan kebebasan di sini dan sekarang, daripada merendahkan martabat kepada masa depan yang lebih jauh.

Bagi kami, anarkisme adalah satu rangka kerja praktikal untuk bekerja di luar isu-isu ini. Ia adalah satu analisis revolusioner yang membantu kita memahami akar penguasaan, kedua-dua sebagai individu dan sebagai ahli kumpulan sosial dieksploitasi. Ia menawarkan sejarah yang berguna dan pengajaran uji kaji teori dan praktikal oleh orang-orang yang telah bekerja untuk memperluaskan definisi kebebasan itu sendiri dengan memerangi mereka yang ganas mengekang dan menafikannya.

Apakah yang dimaksudkan dengan kolektif?

Kolektif adalah sekumpulan individu yang bekerja bersama-sama pada satu projek yang sama tanpa bergantung kepada hierarki dalaman. Kolektif boleh menjadi besar atau kecil. Mereka mungkin wujud secara sementara atau dalam tempoh yang panjang, dan keahlian dalam mereka adalah secara sukarela. Mana-mana kumpulan, sama ada ia adalah sebuah kelab sosial, NGO, atau politik organisasi yang mempunyai lembaga pengarah, pengurus, pengurus, guru, atau presiden tidak kolektif. Dalam masyarakat kita sekarang, kebanyakan organisasi formal menggunakan sistem ranking yang menumpukan kuasa membuat keputusan di tangan minoriti yang kemudiannya menggunakan kuasa ini untuk kepentingan mereka sendiri. Ini adalah tujuan kolektif direka untuk menghalang.

Dalam kolektif, kepimpinan yang berlaku secara semula jadi. Semua kemahiran dan pengetahuan dikongsi, tidak disimpan oleh orang tertentu. Ini bermakna bahawa tugas dan tanggungjawab boleh diputar di kalangan anggota kolektif dan bahawa ia boleh dibatalkan jika ada yang bermula menyalahgunakan kuasa mereka. Ini struktur mendatar adalah cara yang dinamik dan penting untuk sentiasa meningkatkan kuasa pekerja.

Cukong Press cuba berfungsi kolektif dengan tahap yang tinggi dalam organisasi dan akauntabiliti. Kami bekerja sekurang-kurangnya empat puluh jam seminggu, termasuk malam dan hujung minggu. Kami dijadualkan secara mesyuarat untuk berkongsi maklumat tentang pelbagai aspek perniagaan kami supaya kita boleh membuat keputusan secara kolektif mengenai pelbagai isu, perkara-perkara yang kami terbit dan edarkan, kesihatan kita, secara keseluruhan kewangan, arah politik kita, peristiwa-peristiwa kita, bantuan bersama kami tawarkan kepada kumpulan-kumpulan lain, dan apa-apa sahaja datang di meja kami. Walau bagaimanapun, ia bukan sebuah kumpulan bersendirian fokus bangsa yang sama. Buat masa ini, kami empat individu sangat berbeza bekerja bersama-sama dalam projek yang sama. Projek yang hidup subur sebanyak pada perbezaan kita seperti pada persamaan kami, serta semangat refleksi yang berterusan dan penglibatan dengan hadapi setiap cabaran baru.

Bukan satu “perniagaan anarkis” oxymoron?

Pasti ada sesuatu yang pelik dan bercanggah tentang konsep perniagaan anarkis. Cukong Press bekerja kuat untuk memusnahkan dan bergerak di luar kapitalisme, ke arah ekonomi yang bukan eksploitasi, mampan, dan adil. Walau bagaimanapun, suka atau tidak, kapitalisme adalah satu-satunya permainan di bandar pada masa ini. Kertas untuk buku-buku dicetak, bangunan kita bekerja, pakej kami menghantar dan menerima, komputer yang kita gunakan untuk bekerja semua adalah hasil daripada tenaga pekerja yang dieksploitasi oleh kapitalis. Sehingga kita mengambil kuasa dari pemerintahan zalim ekonomi swasta seperti syarikat dan kumpulan pelaburan, sehingga kita berada dalam kawalan tenaga kreatif kita, hampir setiap barangan atau perkhidmatan yang kita gunakan atau menyediakan ditadbir oleh kapitalisme. Cukong Press tidak wujud untuk memperkayakan ahli-ahlinya mengorbankan pengguna/pembeli. Kami di sini untuk menyediakan alat untuk intelektual diri. Apabila kita panggil diri kita yang “perniagaan anarkis” ia dengan pengetahuan penuh bahawa ekonomi bukan di tangan kita.

Jadi apa yang membuat Cukong Press penyokong “anarkisme”?

Kami beroperasi tanpa struktur korporat. Tiada bos, tiada pengurus, yang macam ayam dan najis. Kami telah gantikan hierarki dengan kerjasama, tanggungjawab, dan tanggungjawab ahli-ahli individu kami. Idea-idea baru tidak dihasilkan oleh pakar dalam pejabat berhawa dingin, tetapi dalam mesyuarat dimana terbuka untuk idea dibincangkan secara bebas dan tindakan yang diputuskan secara demokrasi oleh semua orang yang terlibat secara langsung dengan keputusan itu. Berapa banyak cuti sakit yang boleh kita ambil? Bagaimana kami boleh meningkatkan kepelbagaian senarai kolektif dan penerbitan kami? berapa gaji pekerja? Kita menjawab soalan-soalan seperti ini setiap hari berpuluh-puluh minggu ini, berbulan-bulan. Bunyi membosankan? Memperkasa bunyi? Bunyi yang menarik? Itu semua dan banyak lagi. Ia adalah cara kami untuk membangunkan kemahiran yang diperlukan untuk mentadbir kehidupan kerja kami sendiri. Ia adalah cara kami untuk mewujudkan dunia yang lebih baik yang kami bawa dalam hati kami, dan cuba untuk tinggal dalam beberapa cara kecil sambil menjalankan warisan dari orang-orang revolusioner yang mendahului kami. Ya, kami terus berjuang dalam kekangan ekonomi pasaran, tetapi kami juga sedang belajar laluan untuk autonomi, manakala mencabar beberapa struktur yang paling asas kapitalisme. Kebebasan adalah satu perjuangan yang berterusan.

Walaupun setiap dari kita mempunyai definisi sendiri tentang anarkisme, mereka bertindih dengan cara yang cukup untuk mengekalkan projek bersama. Pada masa yang sama, kita faham bahawa pergerakan anarkis terdiri daripada banyak lembar sejarah dan kontemporari, sama ada mereka memanggil diri mereka “anarkis,” atau “sosialis” atau menolak label sama sekali. Kami tidak mempunyai masalah menyebarkan idea-idea orang dengan siapa, kita tidak sentiasa melihat kedudukan seseorang, tidak begitu sempurna, ia tidak boleh diperiksa, dipersoalkan, dan dibahaskan. Manusia telah menganjurkan diri sejak awal lagi, dalam cara yang berbeza-beza, dengan keputusan yang berbeza-beza. Kami berusaha untuk menghapuskan sistem yang mengawal dan memisahkan kita, dan cuba untuk menarik pelajaran penting dari perjuangan-perjuangan ini supaya kita semua boleh bergerak ke hadapan bersama-sama.

Komponen utama perjuangan kita adalah perkongsian ilmu, sejarah dan maklumat. Melalui usaha-usaha penerbitan dan pengedaran kami, kita melihat diri kita sebagai sebahagian daripada tradisi yang panjang untuk mendapatkan perkataan keluar dengan apa jua cara yang diperlukan. Dalam banyak tempoh sejarah, buku, risalah, dan lain-lain bentuk komunikasi bertulis adalah haram, bergantung kepada rangkaian individu menyimpan idea-idea revolusioner hidup dengan menekan rahsia percetakan dan sistem pengedaran bawah tanah. Misi kami adalah untuk menjaga teks-teks penting, manakala menghasilkan analisis baru dan mendokumentasikan sejarah perjuangan kita. Kami berbangga untuk memanggil diri kami sebahagian propaganda dan berharap bahawa bahan-bahan yang kami sediakan mencetuskan kemarahan.