Burung Hering – satu pertanyaan

image

Asyik-asyik kita orang yang sebar ilmu, info dalam buku, zines, kat sini,etc. Sekarang ni apa kata korang lak kasi sekolah kitorang. Kitorang bukan perasan tahu semua benda pun. Ada satu soalan ni.

Khao Dinsor, Thailand adalah tempat yang cun untuk tengok migrasi burung-burung pemangsa (raptors).  Kalau tak silap, tempat ni macam titik pertengahan laluan migrasi burung pemangsa. Macam-macam burung pemangsa kita boleh perhati kat sana. Contoh macam hawks, helang, falkon, hering, etc. Ada yang terbang ke selatan  tanah semenanjung tapi kebanyakannya arah barat-timur dan sebaliknya.

Ok ni nak tanya korang ni.

Kenapa burung hering TIDAK akan terbang migrasi ke selatan ke arah semenanjung Malaysia ni? Soalan serius.

P/s Burung hering adalah simbol kematian dalam beberapa budaya.

P/p/s Cukong Press ada buku koleksi cerpen MATI. Beli sekarang weh. RM20. Whatsapp 0193243296. Hahaha

image

-J

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s