Perdagangan Pemerdagangan Dagang

Kecoh sekarang pasal orang kene buang kerja,tapi kekecohan ini hanya dapat dirasai sekiranya melibatkan pengelibatan jumlah duit yang banyak dan  mampu menguntungkan kapitalis yang memegang tali diatas.

Ok, kat sini aku nk kongsikan sedikit cerita dari orang yang terlibat dalam pembuangan pekerja MAS.Mereka mengatakan sebenarnya MAS sendiri memang nk mengurangkan tanggungan menyara pekerja yg berlambak hasil dari kesalahan pengurusan proksi manetah. Akhirnya, pekerja menjadi mangsa kerana mereka tidak sedar akan perkara ini berlaku sejak dari awal wujud Umno..Hahahahaha, ok silap…itu terlalu umum sangat, tp punca ini didorang oleh ketamakan Bapak2 Cukong@Kapitalis  yang menyusunatur pergerakan ekonomi negara dan mereka jugalah yang mengatur sosio budaya,pemikiran dan kehidupan para pekerja.

MAS bertindak dengan mengagihkan beban memjaga pekerja itu kepada memberikan Sub Kontrak kepada syarikat2 yang sedia menawarkan diri utk berkhidmat.Ini lagi satu cibai,yang kalot nak dapat kerja dgn harga tak cantik itu adalah kontraktor sub, akhirnya pekerja yang ditindas untuk memberi untung kpd kontraktor.

Ok…aku kasi kaedah matematik sikit kat bawah ni

image

Aku cube buat matematik mudah ni agar penggunaan ini menjadi kebiasaan kepada aku juga.

Kisah pembuangan pekerja ini bukanlah bende baru sebenarnya, asal ade je kuasa dunia makin tamak, takde lain akhirnya pekerja juga yang terpaksa jadi kambing hitam yang sering menjadi korban.

Pengambilan pekerja asing di malaysia ni adalah sebagai langkah penjualan manusia itu yang dibuat perjanjian antara negara yang terlibat.Dimalaysia warga bangladesh antara golongan yang menjadi sasaran oleh pemerintah untuk diperdagangkan.Mereka sengaja dibiarkan berpeleseran hidup bersusahan dan menjadi mangsa buruan dari polis pada yang lari dari majikan dan tidak bepermit.Akhirnya cara nak pantau, mereka akan tiba masanya secara sendiri akan menjadi golongan yang bersaing dgn org tempatan.Aku bukan nak rasis bagai..aku nk bgtau yang sikap ketidak puashati org tempatan pada mereka ini adalah kerana kiasu.Kiasu ni bukan datang dengan sendiri atau naluri, tapi berhati-hati itu ya dari naluri.Semua manusia berhak memiliki berhati-hati untuk keselamatan diri.

Akhirnya pekerja O&G menjadi sasaran baru dari cukong minyak dunia untuk mendapat perkhidmatan yang murah punye gaji tetapi memberikan keuntungan yang lebih berganda-ganda.Cukong -cukong ini bukannya mengalami kerugian pon, tapi sebab sikap tamak itu adalah sikap yang takkan pernah untuk merasakan cukup kerana hati dah itam.Mereka dh mula melantik pekerjaan sub O&G pada warga asing yang mengambil upah murah berganda-ganda dari org tempatan.

Apepon kemarahan yang berlaku dalam hati kita bila merasakan warga asing itu seolah menindas hak org tempatan, kita harus sedar yang lawan kita adalah kapitalis yang telah mengkambing hitamkan orang tempatan dan kini warga asing pula.So kita sebagai pekerja harus bersatu.Tak kirelah apa warna kulit pon…litu bukan penghalang untuk kita bersatu, melainkan mereka orang yang kafir jahat.
-T.K-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s