Reviu filem: Idiocracy (2006)

image

Memandangkan hari ini final Piala Malaysia, aku teringat masa final tahun lepas (2015) kita orang di #RB tengah tonton filem Idiocracy. Kebetulan aku ada ternampak link artikel pasal ulangtahun ke-10 filem ni. Setahun yang lepas aku tunggu orang Kajang tu bawa batang betik. Setahun kemudian masih lagi nichts.

Ok, tak ada kaitan dengan artikel.

Idiocracy ni komedi. Bagi aku tragicomedy – lawak gelap. Lepas tu boleh bayangkan juga lah kemungkinan situasi macam dalam filem tu terjadi.

Aku teringat satu artikel aku baca beberapa bulan lepas entah kat mana. Kat vox.com mungkin atau slate.com. Entah. Lupa. Artikel tu pasal penguasaan bahasa dan kosakata calon-calon Presiden Amerika.

Agak terkejut seorang pelakon kayu macam Ronald Reagen yang belajar tak berapa tinggi, punya punguasaan bahasa lagi tinggi dari Barack Obama. Tak payah lah sebut pasal Donald Trump.

Aku bukan nak kata penguasaan bahasa itu kayu pengukur ilmu dan daya berfikir tapi ada lah juga faktor dia, bukan?

Filem Idiocracy ni pasal manusia kian lama kian bodoh – dan aku yakin ni memang betul. Sama macam aku yakin negara ni sedang menuju untuk jadi macam Pakistan.

Rata-rata kita manusia rasa yang kita makin pandai. Makin maju. Makin progresif. Menuju übermensh (manusia unggul). Filem ni bagi jari tengah kat keangkuhan itu.

Cuba namakan satu penciptaan manusia yang betul-betul signifikan sejak 25 tahun lepas? Internet? Konsep awal Internet pun sebenarnya wujud sejak 60an.

Krik, krik… Kan?

Feel-bad comedy yang nak kita tahu kita makin bangang. Tengok lah sendiri, aku bukan nak tulis sinopsis sini.

Trailer:

https://m.youtube.com/watch?v=eLRuTImZYGc

-Jon

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s