Kerohanian (Spiritualiti)  – oleh Kafir RB


Jangan silap. Kerohanian atau spirituality bukan (hanya) pasal dan untuk agama dan keagamaan. Rohani adalah satu dari berlambak perkataan yang maksudnya sering disalahanggap atau didominasi maksud tertentu je. Agama itu sendiri bukan hanya pasal kerohanian, tapi ni topik lain. Jadi aku bukan nak tulis pasal agama atau Tuhan. Untuk kebanyakan orang, kerohanian adalah sembahyang atau pergi ke masjid, gereja, kuil, tokong dan lain-lain rumah ibadat agama. Jangan salah-sangka, aku tak persoalkan atau sangkal pun kerohanian yang macam ini. Sebab tak ada pun ketetapan tentang macam mana kerohanian itu patut berlaku atau dilakukan.

Semua orang memang ada kerohanian. Tak kira melibatkan keagamaan atau tidak. Mendengar atau bermain muzik pun memuaskan rohani. Bersukan pun. Seks pun walaupun sering dilabel keseronokan jasmani je. Apa-apa pun boleh jadi kerohanian untuk tuan punya badan masing-masing.

Se-skeptik mana pun seseorang itu, pasti akan memikirkan ada macam sesuatu yang jauh lebih “besar” atau “hebat” dari segala yang nyata, dari segala yang kita boleh rasa dengan semua deria kita. Atheis pun ada kerohanian. Sains pun. Memikir dan mengkaji alam adalah kerana manusia punya rohani. Kerohanian ini yang mendorong kita untuk mencari makna dan tujuan hidup. Tidak ada jawapan atau kebenaran nyata pun untuk semua dan tiap orang selain hidup dan mati. Dalam masa selepas kelahiran dan sebelum kematian, kita yang (cuba) gapai dan capai niat dan halatuju sendiri.

Fikrah akal manusia akan sentiasa bertanya, menanya, mempersoal dan menyoal. Kita akan yakin, tak yakin, percaya dan tak percaya. Semua kerana didorong oleh rohani masing-masing. Sebab tu manusia skeptik pun ada rohani. Tapi kita hanya mampu menafsir melalui deria kita. Deria-deria kita hanya mampu bergantung kepada pengalaman atau sejarah – corak/bentuk/pengulangan. Hatta nak meramal yang belum berlaku atau masa depan pun macam tu juga.

Jadi itu la dia. Aku cuma highlight pasal maksud perkataan rohani.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s